Lidé

Jan Dušek

Jan Dušek (nar. 11. dubna 1985) vystudoval konzervatoř v Teplicích (klavír, skladba). V letech 2004–2009 studoval skladbu na Akademii múzických umění (Hanuš Bartoň), v roce 2012 zde dokončil doktorandské studium téhož oboru. Od roku 2012 působí jako odborný asistent na katedře skladby Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. Jako klavírista se zúčastnil několika mistrovských kurzů a workshopů (Cyprien Katsaris, Irina Ossipova, Angela Hewitt, Lilit Grygorian, Maria João Pires), své znalosti si rozšířil v letech 2013-14 soukromým studiem hry na klavír ve Vídni u Roberta Lehrbaumera, v roce 2015 v Paříži u Xiao-Mei Zhu a od roku 2016 v Londýně u Gordona Fergus-Thompsona. Získal ceny a čestná uznání v soutěžích (Concertino Praga, Mezinárodní klavírní soutěž B. Smetany, Mezinárodní soutěž Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramu). Pravidelně pořizuje nahrávky české hudby pro Český rozhlas, pro který nahrán např. kompletní klavírní dílo Rudolfa Karla. V roce 2015 vydal se sopranistkou Irenou Troupovou CD s kompletní písňovou tvorbou Viktora Ullmanna. Účinkuje pravidelně na mezinárodních festivalech (Pražské Jaro, Věčná naděje, Junge Kunstler Beyreuth apod.).

V roce 2006 mu byla udělena 1. cena na skladatelské soutěži Generace za skladbu „…již za sedm dnů sešlu na zemi déšť…“ a v roce 2007 na téže soutěži opět 1. cena za skladbu „Gradace pro varhany“. V soutěži NUBERG 2008 získal za skladbu „Chalomot jehudi’im“ Cenu veřejnosti, o rok později obdržel za tutéž skladbu Cenu Gideona Kleina. V roce 2010 byl jeho melodram „Pražský chodec” oceněn 2. cenou v Soutěži pro mladé umělce vyhlašované Městskou částí Praha 1, v téže soutěži pak za klavírní cyklus „Pražské zvony“ získal 3. cenu v roce 2012. Za hudbu k němému filmu „Dítě ghetta“ získal v soutěži NuBERG 2011 Cenu veřejnosti, za hudbu k celovečernímu němému filmu Ost und West pak v následujícím ročníku téže soutěže Cenu mladých. Jeho skladby jsou interpretovány předními sólisty a dirigenty (např. klarinetista Irvin Venyš, flétnistka Monika Štreitová, dirigent Petr Louženský) i komorní soubory a orchestry (např. Nederlands Blazers Ensemble, Holandsko; Epoque kvartet; Orchestr BERG; Pražská komorní filharmonie; Pražský filharmonický sbor ad.).

www.jan-dusek.com


Tamara Morozová

Tamara Morozová je mladá česká pěvkyně slovenského původu, která v roce 2017 ukončila magisterské studim na Akademii múzických umění Praha. Poprvé na sebe upozornila v roce 2005 získáním 3. ceny na soutěži Pražský pěvec. V roce 2007 zvítězila v Soutěžní přehlídce konzervatoří ČR a soutěžní repertoár poté nahrála pro ČRo. V roce 2012 získala titul laureáta v Mezinárodní pevěcké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech v kategorii Junior a v roce 2017 zde získala druhou cenu v kategorii Píseň. Je také držitelkou třetí ceny z mezinárodní souteže Iuventus Canti za rok 2019.

Pro Operní studio HAMU nastudovala titulní roli Taťány z opery Evžen Oněgin, První dámu v opeře Kouzelná flétna a Frau Vogelsang v Divadelním řediteli. V rámci programu Erasmus se na RSH Düsseldorf představila jako Agáta v Čarostřelci a Mimi v La Bohéme. V roce 2015 získala stipendium IsaOperaVienna a zúčastnila se mistrovských kurzů pod vedením KS Eddy Moser. V roce 2016 absolvovala Sommerakademie Mozarteum v Salzburku pod vedením KS Daphne Evangelatos a byla vybrána mezi nejlepší účastníky kurzu. V srpnu roku 2017 debutovala rolí Matky v opeře „Hänsel und Gretel“ v německém Weikersheimu. Je stipendistkou nadace „Junge Musiker Stiftung“ a pravidelně spolupracuje s KS Margou Schiml. V roce 2018 se stala také stipendistkou Bayreuthských Festspiele. V roce 2019 nastudovala s operním spolkem Run OpeRun monooperu Lidský hlas F. Poulenca a uvedli ji na festivalu Opera2020.

Její tmavě zbarvený plný hlas vyniká také v písňovém repertoáru, kde se zaměřuje převážně na českou a německou romantickou literaturu.

www.tamaramorozova.com


Monika Jägerová

Pěveckou techniku studovala soukromě u Pavly Zumrové a poučenou interpretaci staré hudby u Ireny Troupové.

V r. 2017 debutovala rolí Mrs. Quickly ve Slezském divadle Opava (G. Verdi: Falstaff), kde dále ztvárnila Kohouta (L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky) a Hátu (B. Smetana: Prodaná nevěsta).

V Národním divadle moravskoslezském ztvárnila v sezóně 2018/2019 Kněžnu (G. Puccini: Suor Angelica) a Zitu (G. Puccini: Gianni Schicchi) a Starou Slovenku (L. Janáček: Osud).

V r. 2019 nastudovala roli Ascalaxe (G. Ph. Telemann: Orfeo) pro letní stagionu ve švédské Vadsteně. Vystoupila jako Curtio (A. Giannettini: Claudio Nerone, 2018) a Timante (J. A. Hasse: Demofoonte, 2019) v barokním zámeckém divadle v Českém Krumlově. Na Olomouckých barokních slavnostech se objevila jako Gloria (A. Vivaldi: La Gloria e Imeneo, 2018) a Giove (K. Ditters von Dittersdorf: Il Tribunale di Giove, 2019), pro mezinárodní produkci v Theatro Verdi v Terstu ztvárnila Mrs. Baggot (B. Britten: The Little Sweep, 2016) a altový part ve scénickém oratoriu Stabat Mater (V. Shuklina: Stabat Mater, 2017).

Pravidelně vystupuje se soubory poučené interpretace staré hudby Collegium 1704, Czech Ensemble Baroque, Hof-musici a Ensemble Damian. V r. 2019 vystoupila na festivalu Oude Muziek v Utrechtu s Petrem Wagnerem, Hanou Blažíkovou a Ensemblem Tourbillon v Pergolesiho Stabat Mater.

Spolupracovala s dirigenty Markem Šedivým, Vojtěchem Spurným, Jakubem Kleckerem, Tomášem Braunerem, Andreasem Edlundem, Václavem Luksem, Romanem Válkem, Ondřejem Mackem, Chuheiem Iwasakim či Valentinou Shuklinou. Role nastudovala v režii Lubora Cukra, Jiřího Nekvasila, Jany Pletichové Andělové a Clary Svärd.

Zúčastnila se mistrovských tříd u Emmy Kirkby (Dartington International Summer School 2015), Chantal Santon Jeffery a Dedy Cristiny Colonny (Akademie Versailles 2018), Markéty Cukrové či Lorenza Charoy (Letní škola staré hudby Valtice 2015).

Je finalistkou 7th Renata Tebaldi International Voice Competition 2017 v San Marinu. V r. 2019 získala 3. cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v kategorii Píseň (Karlovy Vary, Česko), v r. 2017 čestné uznání na Mezinárodní pěvecké soutěži Iuventus Canti (Vráble, Slovensko), v r. 2016 získala 1. místo na Mezinárodní pěvecké soutěži Pražský pěvec (Národní divadlo, Praha).

Studovala též housle na Konzervatoři Jana Deyla v Praze a Hudební vědu na Univerzitě Karlově se zaměřením na hudbu 17. a 18. století a kulturní analýzu hudby.

www.monika-jagerova.cz


Irena Troupová

Přední česká sopranistka Irena Troupovási vydobyla mezinárodní renomé nejprve na poli historicky poučené interpretace staré hudby, jíž se začala intenzivně věnovat již během studia hudební vědy na Karlově univerzitě. Zpěv studovala u Terezie Blumové v Praze, později u M. Corelli v Berlíně. Ze spolupráce se souborem Musica Antiqua Praha pod vedením Pavla Klikara vzešel velký počet nahrávek a mimořádně úspěšné koncerty doma i v zahraničí. V té době se zrodil i zájem o hudbu soudobou, spolupracovala např. s Petrem Ebenem, Svatoplukem Havelkou a dalšími. Po studiích působila především v Německu a brzy se stala vyhledávanou sólistkou i v dalších zemích (Anglie, Itálie, Dánsko, Švédsko, Francie, Švýcarsko, Polsko). Koncertovala s celou řadou souborů (mj. Orpheon Consort, Johann-Rosenmüller-Ensemble, Schütz-Akademie, Capella Sagittariana, Dresdener Barockorchester, Lautten-Compagney, Kijivskaja Kamerata) a dirigentů (např. Howard Arman, Joshua Rifkin, Frieder Bernius, Thomas Hengelbrock, Florian Heyerick, Vojtěch Spurný). Z této spolupráce vznikla celá řada hudebních nahrávek. Pravidelně vystupovala v koncertních řadách Státní opery v Berlíně a Berlínského symfonického orchestru. Mezi nejzajímavější operní produkce, na kterých se v době svého německého působení podílela, patří Monteverdiho Orfeo pod vedením Joshui Rifkina v Basileji, Freiburgu a Mulhouse (postavy Musica a Proserpina), dále novodobá premiéra opery Arminius H. I. F. Bibera v Salzburgu (následně vydané na CD), ale i Le malade imaginaire M.-A. Charpentiera a J.-B. Lullyho v Berlíně.

Irena Troupová je častým hostem mezinárodních hudebních festivalů jako např. Tage der alten Musik HernePražské jaroFestival de musique baroque CaenHolland-festival oudemuziek UtrechtBach-Festival SumyConcenturs Moraviae a dalších.

K projektům staré hudby posledních let patřily programy ve spolupráci s Komickou operou (Berlín), německým rozhlasem NDR (Norddeutscher Rundfunk) a belgickým dirigentem Florianem Heyerikem (Salto vocale – průřez operami G. Ph. Telemanna), s Musicou Floreou (operní projekty – Ch. W. Gluck: La Danza, G. F. Händel: Terpsicore), ansámblem Tourbillon, Barbarou M. Willi, Jaroslavem Tůmou, Monikou Knoblochovou, Petrou Matějovou a dalšími. V současné době spolupracuje především s mezinárodním souborem Orpheon, se kterým absolvovala koncerty ve Španělsku, Rakousku a Francii a nahrála CD Marin Marais and his friends. Se členy Staatskapelle Berlin uvedla pozoruhodný projekt spojující hudební řeč baroka a moderny Musik im Dialog – Claudio Monteverdi und Luciano Berio v koncertním cyklu Státní opery v Berlíně, na který následně navázal program Bach – reloaded z děl J. S. Bacha.

Irena Troupová svůj záběr postupně rozšířila o romantickou a moderní písňovou i operní tvorbu. S písněmi německého a francouzského romantismu vystoupila několikrát v koncertních řadách FOK a České filharmonie (Rané písně G. Mahlera). Mimo jiné také uvedla orchestrální písně Chalomot yehudi‘im J. Duška s Orchestrem BERG pro EBU a písně Miloše Štědroně pro Český rozhlas.

V poslední době se výrazněji věnuje hudbě 20. a 21. století; pro Arco Diva nahrála operu Bohuslava Martinů Le jour de bonté (Den dobročinnosti). Uvedla díla Marka Kopelenta (Singspiel Musica, kantátu Agnus Dei na Pražském jaru 2012) – s Pražskou komorní filharmonií pod vedením Jakuba Hrůši se podílela na premiéře jeho skladby Pozdní sběr. Věnuje se též odkazu meziválečných autorů – V. Ullmann, E. Schulhoff, N. von Hannenheim, Ph. Herschkowitsch, s jejichž skladbami vystoupila na mezinárodních pódiích a z nichž některé nahrála pro Český rozhlas a Deutschlandfunk. Irena Troupová je též vyhledávanou lektorkou staré hudby, vyučuje na JAMU a Masarykově univerzitě v Brně, na kurzech v Čechách i zahraničí.

www.troupova.com